Startpagina | Hulpbronnen | Actualiteit | Contact | Sitemap
De steen Realisaties Het netwerk Professionelen Het bedrijf
Steen in het huis
Steen in de tuin
Steen in gebouwen
Steen in de stad
Steen in het erfgoed
Steen in de kunst
FR | NL | UK
Een steen op maat van
uw verbeelding
MUURBEKLEDING
CLIVODECOR
Steen in de kunst Holebecq
2/2
Martin Hollebecq Beeldhouwer

Of het nu is vanwege de prachtige glans die hij kan aannemen, de ontelbare mogelijke afwerkingen of de sterkte van het oppervlak van het onbewerkte materiaal, Belgische Blauwe Hardsteen wordt als materiaal bijzonder gewaardeerd door kunstenaars.

Deze rijke natuursteen kan zowel op traditionele manier als met moderne gereedschappen worden bewerkt.

Bepaalde beeldhouwers, zoals Elise Delbrassinne of Benoît Luyckx, bewerken hem hoofdzakelijk in reliëfvorm en concentreren hun creativiteit op de verschillende kleuren die de steen biedt na bewerking.

Andere kunstenaars bewerken de blauwsteen rondom en spitsen zich vooral toe op vormen en volumes.

Belgische Blauwe Hardsteen in onbewerkte staat met zijn korst en boorgaten heeft gerenommeerde kunstenaars zoals Eugène Dodeigne of Florence Freson geïnspireerd.

Bepaalde beeldhouwers zoals Félix Roulin combineren de steen met andere materialen zoals metaal.

Of het nu om een monumentaal beeldhouwwerk gaat of om fijne, minutieus gekapte voorwerpen, Belgische Blauwe Hardsteen laat zich graag bewerken door kunstenaars die er in slagen zijn edelheid in de verf zetten.


Getuigenis
Benoît Luyckx. Beeldhouwer.
"Ik hou van deze gefossiliseerde sedimentaire steen, met zijn hoge densiteit en hardheid, zijn uitstekende bestandheid tegen externe invloeden, die het, dankzij de mogelijkheden voor het delven van grote blokken, mogelijk maakt om monumentale beeldhouwwerken te creëren. Van glinsterend helder zwart tot gepolijst zwart (met behulp van traditionele gereedschappen zoals kloppers, steenbeitels, schuurgereedschap en vooral de modernere diamantschijf), biedt de steen me de mogelijkheid onderzoek te voeren naar de contouren, de texturen, de verschillende grijstinten die tal van dingen oproepen (huid, pels, zand, water, enz.). In zekere zin heb ik een manier kunnen vinden, een subtiel grafisch palet als het ware, om het licht op te vangen, te buigen en te verspreiden. Afhankelijk van de intensiteit van dat licht en het spel van de schaduwen kan ik het beeldhouwwerk immers verschillende gedaanten laten aannemen."

"Ik heb er altijd al van genoten om naar de steengroeven te gaan. Elk bezoek voelt aan als een avontuur, een ontdekking, een zoektocht naar materiaal. Ter plaatse heerst een grote intensiteit. Ik kan er in de open lucht beeldhouwen en niets houdt me tegen om lawaai en stof te maken. Het direct bewerken van het materiaal in de groeve brengt me zowel dichter bij het materiaal als bij de natuur. Er heerst een bijzondere sfeer, een soort van lawaaierige stilte waarin je volledig kan opgaan. De omgeving kan ruw zijn, maar tegelijkertijd is er een warm contact met de mensen die er werken. Dat alles creëert een ware dynamiek. In mijn atelier in Parijs maak ik maquettes, kleine stukken en werk ik bepaalde sculpturen af die ontstonden in de steengroeve."
     

© 2007 PIERRE BLEUE BELGE